Ticketfrustratie

Na mij een half jaar te martelen met het niet-bezoeken van Nederland, komen er eind dit jaar, vlak achter mekaar, twee top acts naar nederland: in november Muse, en in december Rammstein. Muse heb ik een keer eerder live gezien (beste live show EVAR!), en Rammstein schijnt een hele spectaculaire show te geven, dus ik was dolgelukkig.

Afijn, gister en vandaag waren de kaartverkopen. Ik heb nog verhalen meegekregen van de tijd dat dit nog via het postkantoor ging (inclusief urenlang campen in de kou met een thermosfles koffie), maar dat was voor mijn tijd. Tegenwoordig gaat de entertainment industrie met de tijd mee (ROCHEL KUCH, more about that in een later artikel) en worden de kaartjes via internet aangeboden.

Opzich schitterend natuurlijk. Niks campen in de kou, maar lekker om 9:45 je bed uitrollen om om 10:00, als de kaartverkoop begint, vanuit je luie stoel kaartjes te bestellen. Ideaal, het gemakt dient de mens!

Nou niet dus. Als er ets stress-gevend is, is het wel kaartverkoop via een fokking website. Op t moment in ieder geval. Wat gebeurt er namelijk, om 10 uur? Juist, die website gaat op z'n gat door het spontane bezoek van duizenden mensen. Frustratie alom.

Ik zat stipt om 10:00 achter mn pc. Beter nog, om 9:50. Toen de kaartverkoop begon lag de site niet eens plat, alles ging vlot, totdat... Het betaalsysteem er uit lag. En guess what? Als je niet binnen een paar minuten betaald, ben je je kaartjes kwijt. Ik dus overnieuw proberen, maar toen lag de site ineens wl op z'n gat. Na 10 minuten leek hij weer iets te doen, maar kreeg ik de gevreesde melding: "Er zijn tijdelijk geen kaarten beschikbaar".

NOOOOEES!

Ik weigerde het op te geven, en bleef F5'en: na een paar minuten bleek dat er kennelijk meer stakkers als ik waren geweest die niet konden betalen, en waren er weer kaarten beschikbaar :D. Ook nu weer fout, wee F5'en...

Na een half uur is het me dan toch eindelijk gelukt... 2 veldkaarten voor Rammstein. Maar jezus fuck wat een gedoe. Vanochtend met Muse ging het voor mij redelijk vlekkeloos: om 10:01 had ik kaartjes. Ik was blijkbaar wel net op tijd, want ik heb het half uur daarna toe zitten kijken hoe men op last.fm zat te schelden op de website omdat die plat lag...

De website (livenation.nl) wordt puur gebruikt voor de verkoop van tickets. Je zou dus toch zeggen dat die helemaal toegespitst is op het opvangen van de klappen van duizenden bezoekers. Ze weten precies wanneer het druk gaat worden op die website. Zo moeilijk moet dat dan toch niet zijn?

Beter nog, ik weet de perfect oplossing: gebruik de Amazon Cloud (of wat voor andere cloud dan ook). Aangezien ze precies weten wanneer het (heul) druk wordt, kunnen ze dan dynamisch servers bijschuiven, zodat ze dat kunnen trekken.

Voor mijn part brengen ze het weer terug naar de postkantoren. Zijn we in een keer van het gezeik af. En is waarschijnlijk nog gezellig ook, met fellow fans in de rij staan.

Of je gaat natuurlijk naar kleinere, maar niet minder goeie live acts: People You Know, Marike Jager en Roosbeef verkopen bijna nooit uit, gewoon aan de kassa een kaartje halen, en genieten :).

Terug naar home

Creative Commons License
Copyright 2009, KillerSponge.nl